En særlig slags kiosk vinder frem i København - med naturvin og kombucha og en dåseøl til 350 kroner

I de københavnske gader er der opstået en ny, hip version af en type butik, vi alle kender. Kioskerne. Vi har besøgt Kihoskh, Kiosque og Nørrebro Späti for at se nærmere på fænomenet.

Har du lyst til at gå i kiosken?

Ikke den nede på hjørnet, men den hvor man kan få specialøl eller naturvin eller tørrede blomster.

Det er måske ikke varer, man normalt finder i kiosker, men rundt omkring i storbyen springer små butikker frem, der kalder sig kiosker, men hvor udvalget går langt udover cigaretter, skrabelodder og Haribo.

Ét af de nyeste skud på stammen er Nørrebro Späti, der er åbnet på Vedbækgade af 34-årige Mads Duelund.

- Det er en anden kioskoplevelse, end man er vant til. Det er et lokale, som er rart at være i, der er en serviceorientering mod kunderne, og vi vil gerne være en del af lokalområdet, siger Mads Duelund til TV 2 Kosmopol.

Späti er det tyske kælenavn for en Spätkauf, der er en kiosklignende dagligvarebutik, der har åbent til sent om natten. Og mange år med ønsket om at starte noget selv, var det sådan en Mads Duelund endte med at åbne. 

quote Hvis man forventer at se den kiosk, man kender, så ligner det da ikke en kiosk

Mads Duelund, Nørrebro Späti

- Til sidst tænkte jeg, at nu ville jeg gerne gøre noget. Hvad kan jeg gøre selv? Hvad har jeg råd til? Jeg kan faktisk godt starte en kiosk. Der er ikke så store krav til lokalerne og man skal ikke have et varmt køkken. Det var et overskueligt projekt, siger Mads Duelund.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Der er siddepladser som i en café eller vinbar, og i køleskabet kan man købe en liter mælk.
Der er siddepladser som i en café eller vinbar, og i køleskabet kan man købe en liter mælk.

Naturvin og Flügel Shots

Det er en atypisk kiosk, man træder ind i. Der er et par siddepladser i vinduet og der er grønne planter på borde og hylder. 

Man kan både få en liter mælk til 25 kroner eller en naturvin til 250 kroner. Der bliver solgt t-shirts og vinyler, men også Flügel Shots og Grøn Tuborg. 

En del af kiosken, ligner lidt en café, og man kan naturligvis få en kop kaffe og sandwich oppe ved disken. Også kiosk-delen af butikken står sirligt og stramt. 

Og det kan friste til at spørge Mads Duelund, om det overhovedet er en kiosk, han har åbnet.

- Når man kommer herned, vil man opleve at det ligner mere en kiosk end en café. Der er køleskabe fra den ene væg til den anden, og cafédelen er i virkeligheden ret lille. Men jeg kan godt se, at hvis man forventer at se den kiosk, man kender, så ligner det da ikke en kiosk, siger han.

Han mener dog ikke, at det gør noget, hvis hans kiosk forvirrer lidt, og at folk har andre forventninger til, hvad en kiosk er.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Der er udsigt til Stefanskirken fra siddepladsen i Nørrebro Späti.
Der er udsigt til Stefanskirken fra siddepladsen i Nørrebro Späti.
Foto: Kamille Agerley / TV 2 Kosmopol

Gammel tankegang i nye rammer

Der er flere, der har omtalt Nørrebro Späti, som en “moderne kiosk”, men den ide er Mads Duelund ikke med på.

Det handler i højere grad om at gå tilbage til de gamle købmandsværdier, hvor der fandtes specialbutikker, der hver især var dygtige til noget specifikt, og hvor der var tid til at blive vejledt, mener han.

Og så stammer inspirationen også fra de mange ture, han selv har haft med sine venner til Berlin.

- Berlin har altid været lidt en storesøster-by til København. Den oplevelse vi havde med spätis, når man var ung og ikke havde penge, var et sted, hvor man kunne købe en halv liter øl for en euro og sætte sig foran, siger Mads Duelund, der dog siger, at hvis man som berliner træder ind på Nørrebro Späti, kan man nok ikke spejle sin lokale spätkauf i den.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Nørrebro Späti er ikke alene 

Mads Duelund er ikke den første, der har gentænkt kiosk-konceptet med sin späti. 

På Østerbrogade har Kiosque ligget siden august 2023, og på Vesterbro kan man finde Kihoskh, der er en erfaren spiller, og har ligger på hjørnet af Sønder Boulevard og Dybbølsgade i over 30 år.

Det er Marshoud Freih Tolstrup, der ejer Kiosque på Østerbro, og han fortæller, at deres mål er at være anderledes og skille sig ud fra den klassiske kiosk.

- Vi vil gerne være dem nede på hjørnet med de alternative ting. Når du har lyst til lidt lækkert, så drøner du forbi os, fortæller Marshoud Freih Tolstrup.

(Artiklen fortsætter efter galleriet.)

Selvom Kiosque umiddelbart ligner en kiosk ved første øjekast, er stemningen alligevel en anden.

Musikken i højtalerne er jazzet, og i magasinholderen står der kogebøger og magasiner fra sexlegetøjsbutikken Peech.

Man kan også sidde på nogle borde og stole ude på Østerbrogade, og drikke en kaffe eller spise den croissant, man har købt i Kiosque.

Selvom man stadig kan få Daim og Coca-Cola, er det luksusvarer, der er flest af.

- Vi er et merge mellem Irma og Meny, men sydfransk-inspireret, siger Marshoud Freih Tolstrup, der også fortæller, at ideen til kiosken kommer fra hans mange ferier i Frankrig.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvad er en kiosk?

Ifølge ordnet.dk defineres en kiosk som følgende:

"mindre butik, ofte med udvidet åbningstid, hvor der fortrinsvis sælges tobaksvarer, aviser og blade samt et begrænset udvalg af dagligvarer (fx vin, øl og chokolade)"


Øl til 350 kroner 

Stemningen er en anden i Kihoskh på Vesterbro, her er der mere rodet. 

Kihoskh minder om en lille købmand, og der render en masse unge tatoverede mænd rundt og sætter varer på plads, og en støvsuger larmer i butikken.

Ude foran er der mørkegrønne langborde, hvor folk sidder og drikker kaffe og ryger cigaretter. 

Det er Walther Remin, der har tid til en snak. Han fortæller, at han er daglig leder, eller at det i hvert fald er ham, der styrer disken og sørger for, at der ser pænt ud.

Kiosken sælger alt fra tamponer til special øl til boller med ost, men da den åbnede for 30 år, var den mere klassisk.

- Det startede egentlig som en helt normal kiosk, som ikke havde nogle specielle eller vilde varer. Det var bare helt klassisk med kolde bajere og cigaretter, fortæller Walther Remin.

(Artiklen fortsætter efter galleriet.)

Gennem tiden har Kihoskh udvidet sig og vokset med lokalområdets ønsker. Selvom identiteten stadig er at være en kiosk, er det ikke dagligvarer, som der bliver solgt mest af.

- Folk køber boller med ost og kaffe. Det er jo ikke så kioskagtigt. Og så en hel masse cigaretter, siger Walther Remin.

Han fortæller, at det er en balancegang at holde fast i at butikken er en kiosk, samtidig med at man udvikler sig og lytter til, hvad folk i lokalområdet vil have.

Og Kihoskh sælger mange ting, som Walther Remin kalder “nørdevarer”. Blandt andet har kiosken lige fået en sjælden øl, der koster 350 kroner per dåse.

Fælles for de tre kiosker er, at de ikke lader sig begrænse af, hvad folk opfatter som en kiosk eller som kioskvarer.

Hvilke særlige ting sælger kioskerne?

Vi har spurgt kioskerne, hvad de sælger, der er mest specielt. Her er deres svar:

Kiosque
- Croissanter med softice, det er ikke særlig kioskagtigt.

Kihoskh
- Vi har lige fået en megasjælden øl, der koster 350 kroner for en dåse. Det er jo lidt vanvittigt.

Nørrebro Späti
- Det dyreste vi sælger, er naturvinen og sprutflaskerne. Det mest specielle er genbrugs t-shirts med vores logo på.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik