Se eksemplerne – så stor er forskellen i pris og rejsetid mellem tog og fly

Rejsetid spiller fortsat en rolle for mange danskere, når de skal vælge deres rejseform, siger programchef i klimatænketank.

Enhedslisten foreslår at gøre togtrafikken mellem europæiske lande markant billigere – og dermed også mere attraktiv.

Det skete i forbindelse med partiets digitale årsmøde, der blev afholdt lørdag.

- I dag er det i udgangspunktet dobbelt så billigt at vælge fly frem for tog. Det er helt urimeligt, når vi tænker på, at klimabelastningen ved flyvning kan være helt op til 80 gange højere end for den kollektive transport, siger Per Clausen, der er partiets spidskandidat til Europa-Parlamentet til TV 2.

Klimatænketanken Concito kalder Enhedslistens initiativ ”prisværdigt”, men som tognettet fungerer i Europa i dag, er det ikke ”så ligetil” endda, lyder det.

- Kapaciteten vil blive udfordret, hvis man bare begynder at skubbe folk over i togene med lavere priser, siger Søren Have, der er programchef i Concito.

TV 2 har fundet eksempler på, hvad det vil koste en familie på fire personer med to børn på 11 år og 16 år at rejse fra København til otte destinationer i Europa med tog og fly.

Her er prisen for at rejse med tog og fly i Europa

Priser tur/retur på fly- og togrejser for en familie på fire personer med to børn på 11 år og 16 år.
Kilde: Tal udtrukket fra DSB, DB og Momondo 4/5-2024
Priser tur/retur på fly- og togrejser for en familie på fire personer med to børn på 11 år og 16 år. Kilde: Tal udtrukket fra DSB, DB og Momondo 4/5-2024
Foto: TV 2

For togrejser til Budapest og Barcelona er det særligt rejsetiden og de mange skift undervejs, der skiller sig ud.

Fra København til Barcelona er der fem stop på togturen og en rejsetid på lidt over 27 timer.

Omvendt tager det kun tre timer at flyve direkte til den populære spanske by. Det er også på turen til Barcelona, at TV 2 fandt den største prisforskel blandt de otte eksempler. På flyturen sparer man i alt 5611 kroner ved at tilvælge flyet.

Se eksempler på pris- og rejseforskellen ved at scrolle nedenfor:

Sammenligning af priser i uge 23 (3. juni - 10. juni)

Priser på fly- og togrejser for en familie på fire personer med to børn på 11 år og 16 år*.

*Børnenes alder er valgt for at tage udgangspunkt i et lavere gennemsnitligt prisleje, fordi priserne for børn under henholdsvis 12 og 16 år på visse ruter er lavere.
Kilde: Tal udtrukket fra DSB og Momondo 4/5-2024
*Børnenes alder er valgt for at tage udgangspunkt i et lavere gennemsnitligt prisleje, fordi priserne for børn under henholdsvis 12 og 16 år på visse ruter er lavere. Kilde: Tal udtrukket fra DSB og Momondo 4/5-2024
Foto: TV 2

De mange skift på en togrejse kan ifølge Concitos programchef skabe en usikkerhed hos passagererne:

- Man bliver nødt til at lægge en buffer ind, og det kan gøre, at rejsetiden bliver forlænget mere, end den egentlig burde. Der hopper kæden af for mange, fortæller han.

Det vanskelige ved togrejser til destinationer som Barcelona er, at de europæiske landes tog ofte ikke er godkendt til at køre på skinnerne på tværs af landegrænser. Derfor er det ikke muligt at køre direkte ned igennem Europa, lyder det.

Sammenligning af priser i uge 30 (22. juli - 29. juli)

Priser på fly- og togrejser for en familie på fire personer med to børn på 11 år og 16 år*.

*Børnenes alder er valgt for at tage udgangspunkt i et lavere gennemsnitligt prisleje, fordi priserne for børn under henholdsvis 12 og 16 år på visse ruter er lavere.
Kilde: Tal udtrukket fra DSB og Momondo 4/5-2024. **Tal fra Deutsche Bahn
*Børnenes alder er valgt for at tage udgangspunkt i et lavere gennemsnitligt prisleje, fordi priserne for børn under henholdsvis 12 og 16 år på visse ruter er lavere. Kilde: Tal udtrukket fra DSB og Momondo 4/5-2024. **Tal fra Deutsche Bahn
Foto: TV 2

Det samme gør sig gældende på tværs af de danske, tyske og svenske grænser. Her skal togene have mere udstyr og flere godkendelser for at for at krydse grænserne.

Det betyder – ligesom i eksemplet ovenfor – at der på en togtur til Berlin kommer et ekstra stop i Hamborg.

I eksemplet tager togruten cirka seks timer længere end flyturen. Til gengæld betaler man 3790 kroner mindre for transporten.

Stoppene er ifølge Søren Have et billede på, at de europæiske togoperatører er "meget nationalt fokuserede," hvilket gør rejsen mere besværlig, lyder det.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Togkapaciteten udfordres

Mogens Fosgerau, professor og transportforsker ved Københavns Universitet, forstår tankerne bag Enhedslistens forslag om billigere og mere grøn transport til danskerne, der rejser i Europa.

Hvad vil Enhedslisten indføre for at gøre togtrafikken billigere?

  1. En prisgaranti på togrejser i Europa, så prisen på togbilletter ikke må overskride prisen på flybilletter til samme destination.

  2. Prisen for interrail i EU skal halveres – i første omgang for unge mellem 12 til 27 år, som vil kunne rejse i en måned i Europa for 1000 kroner.

  3. En "togfond" skal oprettes, som finansierer de to øvrige tiltag samt udbyggede og bedre togforbindelser mellem EU-lande.

Han er dog skeptisk omkring, hvorvidt det reelt vil hive markedsandele væk fra flyene, ligesom togkapaciteten vil blive udfordret, lyder det.

- Hvis man investerer i at udbygge toginfrastrukturen, er det desværre sådan, at det er rigtig, rigtig dyrt. Det er dyrt i forhold til, hvor mange der bruger det, og specielt i forhold til, hvor mange der bruger det ind og ud af landet.

Søren Have peger også på risikoen for en flaskehals, hvis et flertal fremover sætter sig ind i togkupéen:

- Sætter man bare priserne ned, uden der kommer mere kapacitet, vil der ske det samme, som vi ser det med parkering i Danmark. Det er billigt, men du kan ikke få en plads, siger programchefen og henviser til det voksende parkeringskaos i landets største byer.

Luftfart fylder i klimaregnskabet

Flyturene fylder en del i danskernes samlede forbrugsudledninger, og derfor mener Concito, at det er en god idé at koble ekstra moms på luftfarten med Enhedslistens forslag om et billigere fly-alternativ.

- Hvis man gerne vil mindske sit klimaaftryk, er luftfart typisk der, man kan gøre rigtig meget, siger Søren Have.

Regeringen indførte i november 2023 en afgift på 100 kroner i gennemsnit per flybillet, hvilket bliver indfaset fra 2025 frem til år 2030.

En Megafon-måling viste efterfølgende, at 90 procent af danskerne ikke mener, at en ekstra afgift vil få dem til at bytte flyet ud, når de bestiller deres sommerferie.

For mange danskere spiller rejsetiden fortsat en stor rolle, fortæller Søren Have. Han fortæller, at rejsen for nogen allerede starter i togkupéen, og den tankegang, mener klimatænketanken, at flere danskere bør efterleve:

- Hvis rejse betyder, at man hurtigst muligt kan sætte sig ned ved en café i Barcelona eller ligge ved en pool på Tenerife, så er det klart, at togturen bare er spildtid.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik